Marka imajını geliştirmek veya sektördeki rakip firmalardan daha iyi bir konuma gelmeye odaklanan firmalar gerek halkla ilişkilerden gerek itibar yönetiminden önemli bir oranda istifade edebilirler. Bu araçlar zaman zaman taaruzi bazen de savunmacı yaklaşımlar olarak kullanılır.
Mesela, firmanın çevrim içi itibarını korumak adına müşterilerden gelen olumsuz değerlendirmelerle uğraşıda veya firmayı kötü gösteren bir makalenin yayından çıkarılmasında taaruzi bir yaklaşım görüyoruz.
Firmanın ya da markanın itibarını iyileştirmek adına yapılan arama motorunu en iyi şekilde kullanma, olumlu yorum paylaşımları ya da değerli bir içerik paylaşımı da itibar yönetimi bağlamında zikredilebilir.
İtibar nedir?
Bir şirketin itibarı, firmanın değerlerinden, eylemlerine, davranışlarından ilişkilerine kadar soyut kavramları içinde bulunduran bir kıymettir. Aynen firmanın maddi duran varlıkları gibi dikkat edilecek önemli bir artısıdır. Kurum itibarı iyi olmayan firmalar somut maddi varlıkları ne kadar güçlü olursa olsun iş yapma kabiliyetleri düşer, rekabette avantajlarını kaybederler. İtibar olmayınca firmaya olan güvende kaybolur.
Sektörde Öne Çıkmak
Şirketler, pazarda veya sektörde rakiplerinin önüne PR aracınıı kullanarak geçebilirler. Örneğin politikada seçimlerden önce rakip partilerin aday ya da adayları hakkında haber hikâye çıkararak kamu nezdinde onlar itibarsızlaştırılabilir. Ancak bunu yaparken zamanlama önemlidir. Erkenden yayınlanan bir şeye karşı rakip bunu düzeltme imkânı bulabilir, geç kalındığında ise çok az insan bunu görmüş ve paylaşmış olur.
Bir Şirketin İmajını daha iyi bir noktaya çekmek
Birçok durumlarda PR olumlu bir şekilde kullanılır. Genellikle marka hakkında dolaşan yanlış bilgiler çevrimiçi paylaşılan hikâyeler ile düzeltilir, onarılır, marka imajı yeniden tesis edilir.
Geleneksel marka itibarı Dijital marka itibarına karşı
Geleneksel halkla ilişkiler ve marka itibarı genellikle hali hazır ilişkilere dayanıyor. Firma sahibi ya da halkla ilişkiler ajansı konu ile ilgili gazeteciyi tanıyor ve aralarında güçlü bir ilişki kuruluyor, netice itibariyle gazetecinin şirkete olan güveni artıyor. Bu ortamda, gazetecinin firmadan telefon veya e posta ile gelen talebi dinleme ve okuma olasılığı yükseliyor.
Dijital dünyada ise her şey çok daha tekniktir. Markanın itibarı aşağı yukarı bir arama motoru iyileştirmesi, influencerlara ulaşım ve verilen mesajların hedef kitle ve alt gruplarda nasıl yankılandığını test etme gibi olabiliyor.
Markaların kamu ve hedef kitlesi üzerinde iyi bir imaj yaratması çok önemlidir. Kötü bir haber markanın itibarına ve bizatihi kendisine zarar verebilir. “Sinek küçük mide bulandırır” sözü gibi olumsuz bir yorum markanın imaj ve itibarı üzerinde negatif etki yapar. Marka çeşitli stratejiler deneyerek soyut bir varlığı olan imaj ve itibarını olumlu bir şekilde idame ettirmek için çalışmak durumundadır.