Bir hikâye bulma ve şekillendirme sanatı

/ / PR Makaleleri

Tersliklerin olduğu bir zamanda kariyeriniz veya işinizle ilgili yeni şeyler keşfetmeniz alışılmadık bir durum değil artık. Pandeminin başlangıcından bu yana mevcut becerilerinizle yapılan birçok iş geliştirme teknikleri ortaya çıktı. Zira müşterilerin ekibindekilerin bir gazeteci veya muhabiri bulma, bir yayın organıyla temas etme incelikleri ya da sanatı ile ilgili bilgi sahibi olmaları ve haber değeri yüksek içerikleri bulmaları konusunda koçluk talepleri oluyor. İhtiyaçlar beraberinde çözümler getiriyor elbette.

Çoğu firmada medyaya yabancı olan ekseri profesyonelin kendi sosyal medya hesaplarını iyi takip ettikleri, veri tabanlarını gayet güzel yönettikleri ve üzerinde müşterinin tartışabileceği bir bülteni yazabildikleri görülüyor. Burada eksik kalan husus, genelde analizde yetersiz kalınarak içeriğin en önde yansıma alabilecek ya da haber değeri taşıyacak seviyeye ulaşmasında kısa kalındığıdır. Burada yüzeysel değil derin bir anlayışın geliştirilmesi haberin ruhunun kavranması ve güvenin tesis edilmesi önemli oluyor. Bu konuda zorlukları alt etmek için herkes farklı yaklaşımlar sergileyebilir veya başka tür çözümler de bulabilir. Ama aşağıda, çok daha farklı ve fazla yöntemleri de olabilir, sizlere rehberlik edebilecek 3 yöntem veriliyor.

1. Size haber değeri yüksek diye çerçevelenerek verilen bir haberi veya hikâyeyi evet öyledir diye hemen kabullenmeyin

Genelde buradaki klasik senaryo şöyle çalışıyor. Patronunuz ya da müşteriniz bir haber bülteni yazmanızı veya bir satış söylemi içeriği hazırlamanız için bir haber veya hikâyeyi size getiriyor, hatta kendinden o kadar eminki sadece bu haberin çok değerli veya haber değeri yüksek olduğunu söylemekle kalmıyor, ayrıca bunun nerede çıkması gerektiğini de söylüyor. Neredeyse bu hikâye Amerikan dijital medya şirketleri Vox ya da Axios’a çok uyar gibi bir şey demeye getiriyor.  

Böyle bir şey duyunca hemen “dikkat et, dur bir bekle bakalım” uyarısı kafamda çakarlar gibi hemen uyarı veriyor. Bana haberi takdim edildiği gibi, yani gösterildiği yüzeysel değerden kabullenmem, bunun üzerinde çalışacağım bir hareket alanına serbestliğe ihtiyacım vardır. Kendim bizzat hikâye ile ilgili emin olmadan, araştırmadan, faraziyeler üzerinden bir medya hedefi koyamam. Bir iki gazeteciyi arar o anki eğilimleri onların ihtiyaçlarını sorarım. Bu durumları da dikkate aldıktan sonra hikâyeyi şekillendiririm.

2. Ödevinizi iyi yapın

İkinci adım muhabiriniz gibi davranmaya başlamanızdır,  yani kendinizi onun yerine koyuyorsunuz. Haber odası dinamiklerini anlamanız, haberin başlığı ile ilgili her şeyi kavramanız yaşamanız gerekiyor. Benzer haberleri kim nasıl yaptı tüm bunları gözden geçirmeniz lazım. Bir dedektif gibi meraklı olun, hikâyeyi etkileyebilecek şeyler konusunda kendinize sorular sorun cevaplarını da almaya çalışın. Takdim etmeniz istenen hikâyeyi tekrardan ele alın, uygun olup olmadığını ve değişikliklere ihtiyaç olup olmadığını kontrol edin. Gerçekten konuya gazeteci gibi bakarsanız onlarında ihtiyaçlarını giderecek şekilde hikâyeyi geliştirmeniz ve yansıma almanız kolaylaşacaktır.

3. İdeal başlığınızla işe koyulun ve hikâyeyi bu başlığın etrafında dönecek şekilde geliştirin ve şekillendirin

Medya ilişkilerinde en önemli ipucu veya can alıcı nokta daha başında ideal başlığın ortaya konulmasıdır. Koymayı düşündüğünüz başlığı yazın ve medyada yansıma aldığında bir kurumsal yapının broşürünü mü yoksa bir gazetecinin başlığını mı yansıtıyor. Gazeteci başlığından daha çok bir tweeti mi seslendiriyor.  Kedinize meydan okuyun, kontrol edin. Şayet gazeteci standardına ulaştıysanız ve de okuyucuda merak uyandıran bir şey yarattıysanız bir yerlere gelmeniz kolay olacaktır. Tüm hikâyeler farklı olacaktır ama toprağın altını üstüne getirirken bir madeni kazıp değerli şeyleri ortaya çıkarırken metot hep aynı olacaktır, unutmayın.