Türk şaraplarının her geçen gün geliştiğini gözlemlemek hiç de zor değil. Türkiye’nin güçlü şarap üreticilerinden Doluca da sektörde emin adımlarla ilerlemeyi sürdürüyor.
Türkiye’de şarabın bilinirliğini arttırmak adına bu yıl yedincisi gerçekleştirilen İstanbul Kadeh Kaldırıyor etkinliğine imza atan başarılı üretici, bağ yatırımlarını da hız kesmeden yapmaya devam ediyor. Doluca’nın son dönemdeki yatırım ve planlarını yönetim kurulu üyesi Sibel Kutman Oral ile konuştuk…
Türkiye’de şarap tüketiminin arzu edilenin altında olduğunu söyleyerek sözlerine başlayan Doluca’nın üçüncü kuşak temsilcisi Sibel Kutman Oral: “Şarap tüketimi hala kişi başı yılda 1 şişe ya da 1 litrenin altında bulunuyor ama belli kesimlerde bir ilerleme ve hareketlilik var. Türkiye’de seçiciliğin arttığını görüyoruz. Tümüne baktığımızda ise var olan ilerleme bu tüketim rakamlarını değiştirmiyor” diyor. Restoranların özel olarak tasarladığı şarap kavlarına da destek veren Doluca’nın mekanlara şarap konusunda bilgiler aktarması da bilinirliğin artması için olumlu bir adım…
Türkiye’deki sommelier eksikliğine değinmeden edemeyen başarılı şarap üreticisi Oral: “Türkiye olarak şaraptan anlayan ve şarap servisi yapabilen bir seviyedeyiz. Bizim 2006 yılından beri devam eden Gümüş, Altın Tirbuşon Eğitim Programımız var. Bununla ilgilenenler gönüllü ve ücretsiz olarak katılabiliyor. Kişi bu eğitimin bütün seviyelerini başarıyla tamamlarsa, hem Türk hem de dünya şarapçılığını ve şarap yemek eşleşmesini bilen, şarabın nasıl oluşturulduğunu öğrenen ve gelen müşteriye ihtiyacına göre şarap verebilen bir kişi olarak eğitimini tamamlıyor” diyor.
Türkiye’de bu tarz eğitimler az olduğu için sommelier talebinin istenilen oranda karşılanmadığını düşünen Oral, ardı ardına açılan yemek okullarının şarap bölümlerinin de olması gerektiğini söylüyor.
Ne şarap yemeğin önüne geçecek, ne de yemek şarabın! Doluca olarak şarap verdiği restoranlara istendiği taktirde yemek şarap eşleşmesi yaptıklarının da altını çizen Sibel Kutman Oral: “Doluca Şarap olarak gerek duruşumuzla gerekse eğitimlerimizle aslında yemek şarap uyumunun kişisel bir zevk olduğunu anlatıyoruz. Şarabın satılmasını istiyorsak kuralcı davranmak yanlış. Benim tek kabul edebileceğim kural, hakikaten çok acı, baharatlı, çok sirkeli ya da çok yoğurtlu bir takım yemekler içeceğin tadını almanızı engelleyebilir. Bir şarabın tadını almanızı engelleyecek kuvvetteki yemekler haricinde her şarap her yemek ile tadılabilir ama özel bir yemek yapılacaktır. 0 özel yemeğe göre eşleştirme istenirse yemeği dengeleyen bir şarap tavsiye edilebilir. Ana kural ne yemek şarabın önüne geçecek ne şarap yemeğin önüne” sözleriyle yemek şarap uyumları hakkındaki görüşlerini bildiriyor.
“Ödevinizi iyi yaptıysanız sonuç kötü olmaz” 2011 yılından bu yana ilgilendikleri Çerkezköy’deki fabrikanın işleyebilmesi ve faaliyete geçmesi adına yatırımların halen devam ettiğini söyleyen Oral, tesisin teknolojiden son derece faydalandığını da ekliyor. Hem kalitesi hem de fabrika kurulurken oluşturulan misyonunda söylendiği gibi fabrika ve içindeki tesisat tamamen şaraptaki kalite artırımına yönelik yapılmış.
Bağ yatırımlarını da aralıksız sürdüren firma, Saros, Tekirdağ ve Denizli’de bulunan mevcut bağlarına yenilerini eklemeyi planlıyor. Doluca Şarapları için ar-ge çalışmaları; ilk önce üzümün hangi iklimi sevip sevmediğine sonra ise Türkiye’de hangi kesimin toprak yapısının seçilen üzüm için uygun olup olmadığı araştırılarak yapılıyor. Oral bu konuyu ise şu sözlerle açıklıyor: “Hata yapma riskinizi minimuma indirerek bir noktada o riski alıyorsunuz. Baştan ödevinizi iyi yaptıysanız kötü bir netice almazsınız ama sonuç mükemmel de olmayabilir.” “Bu yıl 79 şarabı kadehlere açtık” Bu yıl yedincisi gerçekleştirilen İstanbul Kadeh Kaldırıyor etkinliğini de sorduğumuz Sibel Kutman Oral, restoran sayısının bu yıl 14 olduğunu söylüyor. Etkinliğin ana misyonu ise şarap bilinirliğini ve tüketimini arttırmak. 79 adet şarabın, aynı anda 14 restoranda kadehe açılması etkinliğin ana temelini oluşturuyor. Daha makul fiyatlarda kadehlerde servis edilen şarapları içmek için birçok kişi 7. İstanbul Kadeh Kaldırıyor etkinliğine katıldı. Müşteri etkinlik dahilindeki restoranlarda yediği bir yemekte, birçok şarabı tadabiliyor. 7. İstanbul Kadeh Kaldırıyor etkinliği ile ilgili düşüncelerini de dile getiren Oral: “Benim için hem satış hem de yarattığı ilgiden dolayı en başarılı geçen İstanbul Kadeh Kaldırıyor etkinliklerinden biriydi. Birçok kişiye ulaştık ve birçok şarap tattırdık. Çok keyifliydi” şeklinde konuşuyor.
Doluca Avrupa’nın şarap üretmeyen birçok ülkesine şarap ihraç ediyor. Bu ülkelerin başında ise Almanya ve ingiltere geliyor. Japonya, Çin, Amerika, Kanada ve Birleşik Arap Emirlikleri’ne devamlı şarap ihraç ettiklerini söyleyen Sibel Kutman Oral: “Talep hep daha üst seviye ürünlerimize geliyor. Onun için de tekrar bağ yapıp tekrar şarap üretmek gerekiyor. Bu da uzun bir zaman gerektiriyor” diyerek taleplere artık yetişemediklerinin de sinyalini veriyor.
9-11 Aralık tarihlerinde Wines of Turkey’in beşincisini Türkiye’ye taşıdığı ve İzmir’de gerçekleşen Dijital Şarap İletişim Konferansı’na katılan firmalardan biri de Doluca idi.
Konferansa yabancı şarap bloggerlarının katılmasının çok önemli olduğunu düşünen Oral: “Bloggerlar gelip kendi bloglarında Türk şaraplarından bahsettiler. 20’ye yakın şarabımızı konferansa götürdük. Katılım da oldukça
yoğundu. Gelenlerin kimi 15 Euro’luk şarabı kimi 3 Euro’luk şarabı tattı. Bazılarının işini ne kadar ciddiye aldığı netti. Bazıları sadece seyahat yazısı olarak yazıyordu. Ama yazılarının arasına tattıkları şarapları ekleyecekleri bir gerçek” sözleriyle konferansa dair görüşlerini aktarıyor…
İstanbul Kadeh Kaldırıyor Etkinliği’nin bu yıl 7.’si düzenlendi.