Günümüz iş dünyasında en önemli konuların başında alacakların tazmini geliyor. Bu noktada Polaris Sigorta, “Alacak Sigortası” ile ortaya çıkabilecek kayıpların, tazmin edilmesine aracılık ederken muhtemel büyük ölçekli kayıpların da en aza indirilmesine katkı sağlıyor.
Ülkemizde, bundan 30 – 40 yıl öncesinde ticari faaliyet gösteren firmalar, enerjilerinin büyük kısmını yeni müşteriye ulaşmak için harcıyorlardı. O tarihten günümüze kadar geçen sürede yaşanan teknolojik yenilikler ve dijital dönüşümlerin yarattığı pozitif etki ile müşterilere ve hatta faaliyet kolunuzdaki kitlelere ulaşmak çok daha kolaylaştı.
Yeni müşteriye erişim kolaylığı, beraberinde artan riskler, piyasadaki dalgalanmalar vb. sebeplere bağlı olarak risksiz müşteri, başka bir deyişle “ödeme gücü yüksek firma” kavramlarını çok daha önemli hale getirdi. Alacak sigortası, bu noktada alacakların tazmininin sağlanması ve alıcıların ödeme gücünün ölçülebilmesi açısından çok önemli bir sigorta ürünü olarak ticari faaliyetlerin vazgeçilmez bir parçası oluyor.
Alacak Sigortası, Büyük Ölçekli Kayıpları En Aza İndirebiliyor
Polaris Sigorta ve Reasürans Brokerlik Hizmetleri Yönetim Kurulu Üyesi Yalın Kılıç, alacak sigortası ile bir vadeli ticari alacağın ödenmemesine bağlı olarak ortaya çıkabilecek kayıplar tazmin edilirken, ticari firmaların alıcıları için gerçekleştirdiği finansal ön analizler ile ortaya çıkabilecek muhtemel büyük ölçekli kayıpların en aza indirilmesinin hedeflendiğini belirtti.
Yalın Kılıç, alacak sigortasının çalışma mekanizmasını şöyle anlattı: “Alacak sigortası poliçesi sahibi firmalar, mevcut müşterileri ile güvenle ticaret yapmalarının yanı sıra, yeni pazarlara açılırken alacak sigortası şirketlerinden bir veri kaynağı ve yol gösterici bir iş ortağı olarak faydalanabiliyor. Firmaların, ticari faaliyette bulunmakta oldukları alıcılarının risk analizi yapılıyor, bu analizler ile alacağın kalitesi ölçümleniyor ve tahsilat riski ortadan kaldırılıyor ya da en aza indiriliyor. Olası hasarlarda ise, alacak sigortası şirketlerinin tahsilat ve yasal takip deneyimi ile iş birliği fırsatına da sahip oluyor. Ticari alacaklarını sigortalamış bir şirket, vadesinde ödemesini gerçekleştirmeyen alıcıları için, poliçe şartlarına uygun şekilde, başvurularını ve bildirimlerini yaparak hasar süreçlerini başlatmış oluyor. Süreç sonunda ya sigorta şirketinin yönetiminde hukuki yolla tahsilat gerçekleşiyor ya da hukuki takip sonuç vermemiş ise sigorta şirketi, poliçe kapsamında daha önceden tahsis edilmiş olan kredi riskinin % 90’ını poliçeli firmaya ödüyor.”
Alacak Sigortası Nasıl Çalışıyor?
Alacak sigortasında, firmaların teminat kapsamında olmayan 1 yıllık vadeli satışlardan doğan cirosu dikkate alınır. Firmanın toplam bir yıllık cirosundan, peşin, teminatlı, kendi grup şirketlerine yapılan satışlar ve kamuya yapılan satışlar düşülerek poliçeye konu olacak gelecek dönemki sigortalanabilir ciro hesabına ulaşılıyor. En basit tanımı ile firmaların yalnızca açık hesap ve çek, senet karşılığı yaptığı satışların toplamı dikkate alınıyor. Ciro, gelecek bir yıllık dönem için tahmini olarak hesaplanıyor ve bir önceki yılın ciroları referans olarak alınabiliyor.
Diğer önemli unsur ise alıcılar için gerçekleştirilen limit tahsis aşaması… Sigortalanabilir ciroyu oluşturan alıcılar için teklif aşamasında en yüksek vadeli satış yapılan alıcılar için ön limit tahsis çalışması yapılıyor (10 veya 15 alıcı) ve buradan çıkacak limit kabul oranına istinaden fiyatlama çalışması yapılıyor.
Alacak sigortası primini etkileyen en önemli unsurlardan bir diğeri de, poliçe talebinde bulunan firmaların geçmiş yıllardaki tahsil edilmemiş şüpheli alacak rakamlarıdır, Şüpheli alacak rakamının düşük olması, hesaplanacak sigorta primini olumlu etkilemektedir.