Pazarlamada Neolojizm

/ / PR Makaleleri

Öncelikle bizim için yeni bir ifade olan neolojism nedir, ona bir bakalım.  

Ortak kullanıma yavaş yavaş girme aşamasında, ama tam anlamıyla kabul görüp sözlüklere girmiş olmayan yeni bir kelimeye, bir kullanıma veya ifadeye Neolojism diyoruz.  

Pazarlamadaki bazı neolojizmlerin, Post-it, Velcro, Biro ve Frisbee gibi jenerik ticari markalara dönüştüğünü görüyoruz. 

Neolojizmler etkili pazarlamanın genelde bir marka adı etrafında kelime oyunları gibi yer alan çok önemli bir bileşenidir. Kovit-19 salgını sonucunda değişime uğrayan pazarlama, daha çok içerikle ilgileniyor. Google kelimesi bir neolojism olmasıyla birlikte insanlar genellikle bunu benzer fonksiyondaki diğer araçlar için gören genel kelime olarak kullanıyorlar. Oysa Google bir markadır. 

Bir isimlendirme yapılacaksa Neologizm, dikkate alınması gereken bir stratejik faktör olup yeni eğilimleri ve süreçleri de kapsar. Kovit-19 salgın süreci bir markanın özünü kaybetmeden dikkat çeken bir hale gelmesini bir bakıma zorunlu kıldı. 

Guinness sizin için iyi,  demek yerine neolojism ile (kelimede yapılan oynamayla) Guinnless sizin için iyi değil,  şekline everildi.  Guinness yoksa bu sizin için kötü bir şey.  

Bir kahvaltılık gevrek markası olan Weetabix yukarıda da ifade ettiğimiz şekilde kelimelerle oynayarak Withabix ve Withoutabix olarak bir kampanyaya imza attı. Başarı ve başarısızlığın ilginç görselleri devreye kondu. 

Suni bir deri markası olan Naugahyde, Nauga adlı hayali bir yaratık oluşturdu. Markanın ürünleri bu hayali yaratıktan yapılıyordu. Bu şekilde Nauga bebekleri sevilen bir ticari yan ürün oldu.  

Bir markayı adlandırırken neolojizmi kullanmak için belirli faktörlerin dikkate alınması gerekir. 

Bir işletmenin ürün veya hizmetlerinin doğru tanımını yapan, faydalarını anlatan veya insanlarda bununla ilgili duyguları harekete geçiren kelimeleri seçmek çok önemli oldu. Facebook, iki yaygın kelimeden oluşan beğenilen melez bir neolojizm örneği olup bir şeyleri de ima eder.  

Hedef kitlenizi seçerken ürün ya da hizmetinizi satın alma ihtimali yüksek olan erkek, kadın, çocuk gibi tüketici gruplarını dikkate alın. Sözler ideal müşterilere hitap etmeli, kullanacağınız kelimeler ideal müşterilere hitap etmeli, onları cezbetmelidir. 

Bir markanın adı hatırlanabilir olmalı, illa uzun olması da gerekmiyor. IBM gibi bir kısaltma veya General Electric gibi bir tanım olabilir. Xerox gibi bazı marka isimleri neolojizmdir.  

Pazarlama içeriği artık her zamankinden daha fazla kovit-19 salgınına dayalı duygudaşlık içermeli. Zira müşteriler rahatlatılmak istiyor, dolayısıyla kullanılacak dil güven verici olmalı.   

Neolojizmlerin artık her zamankinden daha hızlı üretildiğini görüyoruz. Karantinagrubu (Quaranteams),  Kovitakmayanlar (Covidiots) ve WFH (evden çalışanlar) bunun güzel birer örnekleridir. Görüldüğü gibi sosyal kriz zamanında ortaya çıkan birer yaratıcılık ürünü birer neolojism.  Neolojizmlerin yaygın kullanımı hedef kitlede olumlu duygular uyandırmasına bağlıdır.