Herhangi bir kuruluşun halkla ilişkiler ve pazarlama fonksiyonları arasında yaratıcı bir tansiyon ve hatta bir rekabet söz konusu olabilir. Bu bazen her iki ekibinde hak ettiği payı, özellikle bütçelerin kısıtlı olduğu, başarının zor elde edildiği dönemlerde, almak için girişecekleri mücadeleden kaynaklanabilir. Birimler arasındaki çatışma aslında daha derindir ancak görev ve sorumlulukları değişiklik arz eder. Kurumsal yapılarda halkla ilişkiler ve pazarlama çok farklı algılanır. Halkla ilişkiler itibar ve kriz yönetimi ile bağları nedeniyle markayı korumak için savunmacı bir rol üstlenmiş olarak algılanırken, pazarlama ise satış üretme, işin büyümesi ve kar elde etme kaygısıyla daha saldırgan bir rol aldığı düşünülür. Tabi konuya bu kadar da sığ bakmamak, basit bir şey gibi düşünmemek gerekir. Stratejik halkla ilişkiler kampanyaları geçen zaman içerisinde marka ve ürün konusunda önemli değerler yarattı. Büyük şirketler bunu iki birim arasında bir yarış olarak görmedikleri gibi hatta zaman zaman onların birlikte çalışmaları ve takım olmaları gereken durumlarında olduğunu bildiler.
Yeni bir ürünün piyasaya sürümü
İyi bir pazarlama stratejisi, doğru bir reklamla belirli kitleye yeni bir ürün veya hizmet konusunda ulaşarak farkındalık yaratmaya yardımcı olur. Diğer taraftan stratejik halkla ilişkiler kampanyaları bunu tamamlamak için özellikle karmaşık veya yeni çok pahalı bir ürününün tanıtımında müşteriyi eğitmede sunduğu içeriklerle çok değerli bir işlev üstlenir. Halkla ilişkilerle oluşturulan içerik, karmaşık bir ürün hakkında eğitmeye yardımcı olan bir derinlik sağlar. Kazanılan medya hikâyeleri ve röportajlar, ticari reklama ve pazarlama mesajlarına olan güveni arttırır.
Piyasada ani bir değişim veya krizin baş göstermesi
Algı her zaman gerçeği bastırır. Bunu teyit eden “Şüyuu vukuundan beterdir ”diye bir söz vardır. Hiçbir marka işler değiştiğinde geride kalmak istemez. Kovit-19 salgını patlak verdiğinde büyük firmalar derhal reklamlarını halkın daha aklı başında ruh haline göre ayarladılar ve müşterilerine duygudaşlık gösterdiler. Bilindiği gibi krizler markaları muhtemelen olumsuz bir şekilde etkilerler. Bu gibi durumlarda pazar şartlarına uyum sağladıklarını gösterebilmek için firmalar ödenmiş, sahip olunan ve kazanılmış medyayı bütünleştirmek için herkesin elini işin altına sokması için çağrıda bulunurlar.
Bir kilometre taşına gelindiği nokta veya bir dönüm noktası hadisesi
Şirketlerin kurumsal bir kutlama veya kuruluş gününün anılacağı bir tören, hem halkla ilişkilerin hem de pazarlamanın gücünü onurlandıran aynı hikâyeyi birlikte seslendireceği bir fırsat olarak örnek bir zamandır. Bu tip hadiseler derin bir haber değeri taşımamakla birlikte yeniden pozisyon alma veya konumlandırma için bir mazeret teşkil eder. Akıllı pazarlama ve halkla ilişkiler ekipleri markanın tarihi ve değerleri ile ilgili bilgiler vermek için bu tip fırsatlardan avantaj sağlamak için uygun çarpıcı taktikler hayal eder veya bu olayı yeni açıklamalar, bildirimler, başarı tabloları ve heyecanlı gelecek planları için kullanarak firmayı ileriye taşıyabilirler.
Büyük bir pazar araştırma girişimi
Birçok insan pazarlama araştırmasını sadece pazarlama için olduğunu düşünür. Ama bu veri parametrelerini ve hedefleri ortaya koymadan önce halkla ilişkiler ekibi içinde bir döngü sağlayarak avantajlı olabilir. Takipçilere yönelik araştırmalar, marka kategorisini etkileyen meseleler, müşterilerimizi anlamamıza ve her şeyin yolunda gitmesini kolaylaştırır. Bir iki ayarlamayla halkla ilişkiler gayretlerini önemsiz gibi görünen küçük teferruatlar ilave ederek medya değeri yüksek bir hikâyeye veya kampanyanın çerçevesini çizmeye dönüştürebilir.
Influencer pazarlama kampanyası
Özellikle bütçelerin kısıtlı olduğu dönemde influencer pazarlama, daha çok halkla ilişkiler kısmında başlar. Bu geliştikçe ve bütçeler büyüdüğünde marka ekibi işi üstlenir. Influencerlarla marka ne kadar uzun süre çalışırsa aralarında kendinden daha emin ve rekabetçi bir ilişki oluşur, influencer pazarlama zorluğunun temel noktaları olan içerik ve yaratıcı çıktı almayı yönetmede daha kolay hareket ederler. Halkla ilişkilerin duyarlılığı burada çok önemlidir.
Mesaj planlaması
Bir kurumun bir bölümünün mesajını diğeri tarafın etkisiz hale getirmesinden veya çelişmesinden daha kötü bir şey olamaz. Halkla ilişkiler ürün kalitesini özgünlüğüne vurgu yaparken pazarlama tanıtımı satışları artırmak için aylık indirimlere işaret ediyor. Her iki fonksiyon arasındaki planlamayı bütünleştirmemiz ve uyumu ayarlamamız gerekiyor.
Markayı ürünü yeniden servise sokmamız veya geri çekmemiz.
Markanız nihayetinde ürününüz kötü bir algı operasyonuyla veya aslı astarı olmayan suçlamalarla kötü bir duruma düşebilir. Böyle durumlarda gerekirse ürünün ambalajından tutunda web sitenizde yer alan birçok şeyi yeniden tasarlayarak müşterilerinizin karşısına yepyeni bir imajla çıkabilirsiniz. Medya karşısında özürden, çarpıcı röportajlardan ve bizzat markanın yeni elçisi savunucusu olarak bu kriz durumunu yeni bir fırsata dönüştürebilirsiniz.