u
Halkla ilişkiler uzmanlarının yaptıkları işin en önemli parçalarından biri gazetecilerle ilişki kurmak ve onu geliştirmektir. Ama bu ilişkinin başladığı gibi çabuk ta sonlanabilmesinin sebebinin ne olduğu bugüne kadar her zaman açıklığa kavuşmamıştır.
Bir medya araştırma şirketinin 2021 başlarında yaptığı çalışmada; “sizi bir halkla ilişkiler uzmanını kara listeye almaya iten, ya da bir başka deyişle, engellediğiniz kişiler listesine koymaya sevk eden sebepler nelerdir” diye gazetecilere sorulduğunda, onların paylaşmakta beis görmedikleri, memnuniyetle verdikleri cevaplar PR uzmanları olarak ne şekilde hareket etmenize ışık tutuyor.
Aşağıda bu duruma düşmemeniz için gereken hususlar sıralanmıştır:
- Gazetecilerin ilgilendiği konuların dışında alakasız konuları onlara iletmeyin.
Bu konuda önemli bir medya kuruluşunun araştırmasına göre gazetecilerin %73 gibi ezici bir çoğunluğu, kendilerine düşünüp taşınılmadan internet üzerinden alakasız mesaj gönderen bir halkla ilişkiler profesyonelini engellemekte hiç tereddüt göstermemişlerdir.
O halde çözüm ne? Ödevinizi iyi yapacaksınız. İdeal kitleniz için ulaşmak istediğiniz doğru gazetecileri, influencerları Google’dan araştıracak kimlere hitap ediyorlar, olayı ne, konusu nedir, öğrenecek ve onları iyi tanıyacaksınız. Bu işlem zaman alır diyorsanız o zaman bu konuda bazı özel veri tabanları size yardımcı olabilir, durmayın, araştırın.
- Tekrarlayan ısrarlı takipten kaçının.
Bazı gazetecilerin tercihlerinde bir PR uzmanının ne kadar çabuk takip yapması bir hikâye için 2 gün veya daha uzun süre olurken bazıları hiç takip tercih etmiyorlar. Çoğunun mutabık oldukları nokta tekrar tekrar takibin çok kötü, haz etmedikleri bir şey olduğu şeklindedir.
Gazetecilere karşı iletişiminizi, davranış ve tutumlarınızı dikkatli bir şekilde ayarlayın, aksi takdirde engelli listesine girmeniz kaçınılmaz olacaktır.
- Şüpheli bilgiler servis etmeyin.
Gazetecilerin yarısından fazlası kaynağı belli olmayan veya gerçek dışı bilgi vermenin affedilemeyecek bir suç olduğu konusunda hem fikirdirler.
Bu yüzden hikâyende kaleme aldığın her iddianın, her suçlamanın doğru olup olmadığını araştır, bunu destekleyecek ya da çürütecek güvenilir kaynaklar mutlaka bul.
- Pazarlama broşürleri gibi algılanmayın.
Şayet hikâyeniz gerçek bir insanın naklettiği gibi doğallığı yansıtmıyorsa, aynen TV’den yayınlanan bir yazı gibi insanda etki bırakıyorsa her iki gazeteciden biri sizin hikâyenizle ilgilenmeyecektir, satın almayacaktır.
- Hayal kırıklığı yaratmayın.
Şayet şeffaf değilseniz ya da sorgulanmaktan kaçınırsanız o takdirde bir haber kaynağı bir bilgi merkezi olarak güvenilirliğinizi riske atmış olursunuz. Karşılaşacağınız sonraki muamele sizden hayalet görmüş gibi kaçacak olmalarıdır, yani mesaj telefon her neyse sizle iletişimi keseceklerdir.
- Tatlı uygun zamanlarınızdan fedakârlık yapın, bu saatlerinizde cevap vermekten imtina etmeyin.
Birçok gazeteci günümüz dünyasında çok yoğun bir şekilde bir programı tamamlama, bir haberi yetiştirme telaşı içinde, ışık hızında çalışmak zorunda olan zaman fakiri bireyler pozisyonundadırlar. Zaman onlar için çok değerlidir. Ola ki onlara son teslim saatinden önce cevap veremezseniz, o zaman neden her 10 gazeteciden 3’nün bir daha sizinle çalışmak istemeyeceğini kolayca anlayabilirsiniz.
- Ne yapacağı şüpheli, güvenilirlikten uzak bir halkla ilişkiler uzmanı olmayın.
Birçok gazeteci son dakikada vazgeçmeyen güvenilir halkla ilişkiler uzmanlarına ihtiyaç duyarlar. Zira onlar bin türlü problemle boğuşurlarken zamanla yarışırken anlaşmayı bozan halkla ilişkiler uzmanının ipini de çekmekten sarfı nazar etmeyeceklerdir. Bu yüzden her 4 gazeteciden 1’i sessiz sedasız allahaısmarladık der, uzaklaşır.