Döviz borcu bulunmayan, yatırım kredisinin ödemesini tamamlamış AVM’lerin TL bazlı kiraya dönmelerini bekliyoruz. Diğer AVM’ler de mutlaka kur sabitlemeli.
2014 yılında 100 milyar dolar ciroya ulaşan modern perakende sektörü, 770 bin kişiyi istihdam ediyor. Kategori Mağazacılığı Derneği (KMD), yurt çapında 3 bin mağazada 115 bin çalışanı ile 26 milyar dolar ciro yaratan gıda ve hazır giyim dışında kalan modern perakendecileri temsil ediyor. Kategori Mağazacılığı Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Alp Önder Özpamukçu, 2015 yılında ise 2014’e göre daha iyi bir büyüme beklemekle beraber, döviz kurlarındaki artış ve hareketlilik nedeniyle sektörde hedeflerin ve karlılığın olumsuz etkilendiğini belirtti.
Dövizdeki artışa karşı sektörün tüm tarafları elini taşın altına koymalı
Özpamukçu; “Cirolara baktığımızda yarıyıl hedeflerinin korunduğunu ve yıl sonu hedeflerinde büyük sapmalar olmadığını görüyoruz. Ancak karlılıklar düşüyor. Dövizdeki dalgalanmalar maliyetlerimizi olumsuz etkiliyor. Özellikle kira maliyetleri kontrol edilemez hale gelmiş durumda. Bu konuda perakende sektörünün tüm tarafları elini taşın altına koymalı” dedi.
Kurlardaki artış ekonominin her alanını etkilerken, döviz bazlı kira uygulamasında perakende ortak bir yol bulmalı
Perakende sektöründe AVM’ler ve perakendeciler olarak aynı gemide olunduğunun altını çizen Özpamukçu, KMD üyelerinin Türkiye’deki AVM kiralanabilir alanının yaklaşık %30’unu kapladığını belirterek; “Döviz borcu bulunmayan, yatırım kredisinin ödemesini tamamlamış AVM’lerin TL bazlı kiraya dönmelerini bekliyoruz. Diğer AVM’ler de mutlaka kur sabitlemeli.” önerilerini getirdi.
Tüketici güven endeksinin son 6 yılın en düşük seviyesine gerilediği içinde bulunduğumuz dönemde bile sektördeki mağaza yatırımlarının ve Haziran itibariyle yüzde 10 seviyelerindeki istihdam artışlarının devam ettiğini belirten Özpamukçu, mobilya ve birçok ürün grubunun ithalatına getirilen ani ve beklenmeyen ek gümrük vergileri ve kurlardaki hesaplanamayan değişiklikler nedeniyle kira/ciro oranının bozulmasının karlılığı çok olumsuz yönde etkilediğini sözlerine ekledi.
KMD Hakkında:
Kategori Mağazacılığı Derneği; yaklaşık 115 bin çalışanı ve 3 bin mağazasıyla 26 milyar dolarlık bir ciroya ulaşan, gıda ve hazır giyim dışındaki tüm organize perakendeyi temsil eden bir dernektir. Yapı market, ev geliştirme, kişisel bakım ve kozmetik, teknoloji market, telekomünikasyon, kitap-kırtasiye, hobi – eğlence – sinema, oyuncak, çocuk eğlence alanları, spor ürünleri, optik, aksesuar vb alt kategorilerde faaliyet gösteren perakende kuruluşları Kategori Mağazacılığı Derneği bünyesinde yer almaktadır.